Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
9.7.2021, Milan Šurkala, aktualita
Spoluzakladatel Applu, Steve Wozniak, v téměř 10minutovém videu vyjádřil podporu iniciativě, která prosazuje tzv. "právo na opravu". To je právě často spojováno s nynějšími produkty Apple, které je těžké opravit.
kelley (5) | 10.7.202121:04
Jo, o těch traktorech jsem taky slyšel. Že prý oprava John Deere je zásah do autorských práv a že se to nesmí! A odpověď traktoristů ­- ­"Fajn, koupíme si teda Zetor!­" :­-D Super, aspoň teď máme v Brně ještě víc pracovních příležitostí...
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 11.7.20214:48
Jenže to tak bohužel není. Pokud by odpověď farmářů opravdu byla: ­"Stroje od vás kupoval už dědeček, ale čau, jdu jinam!­" Tak by s tím JD okamžitě přestal. Jenže farmáři brblají, ale kupují to dál.
Odpovědět1  0
Choakinek (1618) | 10.7.20210:21
Neopravitelnost výrobků je součástí právě probíhající ekonomické bubliny. Tuto bublinu, vedle řady jiných dějů, drží na existenci právě stav, ve kterém se rozbitý výrobek vyhodí a nahradí se výrobkem novým. Přesně o to jde, to je určitými společenskými kruhy vřele vítaný stav. Opravitelnost rozbitého výrobku je pak stav, který určité společenské kruhy nechtějí v žádném případě!

Wozniak v podstatě šlápl do vosího hnízda. A je dobře, že tam šlápl!
Odpovědět13  2
RadecekH (811) | 10.7.20217:44
Wozniaka mám rád. A souhlasím s tím, že má pravdu. Jen by se slušelo říci i druhou stránku věci. Tedy to, že právě snaha výrobců udělat z počítačů spotřební zboží, které se neopravuje, ale vyměňuje, vedla k poklesu cen. To, že zmiňovaný Apple II stál v době uvedení 1300 dolarů ­(po započtení inflace 5744 dnešních dolarů­) nebylo způsobeno tím, že by v té době byla dražší práce nebo bylo obtížnější vyrobit čip, ale jen tím, že se těch počítačů vyrábělo málo.
Když se díky opravám prodá méně počítačů, méně mobilů, tak se cena vývoje nového výrobního procesu nezmění. Jen se rozloží do méně prodaných výrobků.
Já s tím problém nemám. Jen mi vadí, jak lidé vidí vždy jen jeden parametr a tváří se, že se změní jen on a všechno ostatní zůstane stejné.
Odpovědět5  1
honza1616 (3702) | 9.7.202122:02
každý by měl mít možnost svépomocí si zařízení opravit
lidé se většinou dělí na 2 skupiny,
ti co tomu skutečně rozumí a znají problematiku
a druhá skupina je ta co k vám přijde pro radu s každou blbostí a je tak logické že se v tom rejpat nebudou

já třeba před pár dny byl na návštěvě u rodičů a musel instalovat appku covidpasu ­"Tečka­", samozřejmě přišel jejich soused, pak druhý soused a jeho manželka, ve výsledku jsem to dával na asi 5 nebo 6 telefonu a ještě lepil 2 ochranná skla,
přitom takové blbosti že na to musel přijet člověk z druhé strany Moravy ??
jako to už není prdel :­/­/
vedle toho jsem měl 2.den návštěvy WIFI absťák, protože jsem nemohl chytnou signál tak jsem se vrtal v domácí síti, počítač startoval asi 3 minuty, takže jsem to defragmentoval a čistil zabordelovaný disk, protože nevlastní otec umí po 28 letech PC doslova jen zapnout, napsat email, vypsat fakturu a vytisknout ji ...... :o LOL
a uvnitř bedny byl chomáč prachu silný jako huňatý koberec.... to fakt nechcete

můj názor tedy je, že pokud mám v háji baterku v telefonu a mám koupené nástroje na rozloupnutí telefonu, tak nejspíš znám i problémy s vodotěsností, výměna vadného disku případně doplnění RAM třeba v Macbooku by mělo být tak stejně dovoleno

myslím že každý kdo se takto vrtá v PC, tak zná svoje schopnosti,
já bych třeba nezvládl přepájet vadné paměti na grafice nebo vyměnit konektory nebo reprák na telefonu a proto tyto opravy nedělám
Odpovědět9  1
wrah666 (6205) | 10.7.202117:33
Nápodobně. Dorazím za kamarádem a půl baráku se začne ozývat, abych se jim podíval na počítač. Nevím jak tobě, ale mě je trapné od nich brát peníze. Ale naturálie neuškodí. Tu okurka, tam buřty.. :­)

A co se týká práva na ­"hrabání se­" tak jsem zcela pro. Ovšem s tím, že zanikne záruka, pokud to nedělá solidní servis. Ale jinak. Pokud si chce někdo zničit své zařízení? Je to jeho plné právo. Po nákupu třetího snad pochopí, jak se to má dělat.

PS: Vzpomínám, jak jsem měl první vypalovačku CD. Tehdy za 8500 kč, čili už byla ­"levná.­" V pátek odpoledne ­(čili nejvhodnější čas, kdy to jde­) z ní upadl konektor od napájení. Bum, šroubovák a s vědomím, že jestli to zkazím, tak měsíc nežeru jsem vytáhl pájku.. Do nedávna sloužila kamarádovi.. ­(zvukař, dokud se do lisovny nosila ­"master­" CD fyzicky vypálená, dělal je na ní.

PPS: ale chce to soudnost. Samozřejmě, že mi první servisní zásah v pc skončil oblakem čmoudu a vyraženými pojostkami, dokonce pro celý činžák. Jenže nejsem amík, takže mě ani ve snu nenapadlo jít někoho žalovat. Prostě jsem si pogratuloval, že jsem si zničil počítač.. ­(a míasto na právníka začal šetřit na novou desku a zdroj..)
Odpovědět1  1
Anup (23) | 9.7.202120:09
Právo na opravu ale neznamená jen že si každý může opravit svoje přístroje doma, ale hlavně to, že nemalé množství neautorizovaných profesionálů se znalostmi, schopnostmi i vybavením se dostane k náhradním dílům a může poskytnout služby opravy přístrojů ­(včetně zaručení zachování vodotěsnosti po výměně baterie atd­), které oficiální výrobce neopravuje a místo toho nutí k zakoupení nového.
V současnosti se právě velké společnosti snaží znemožnit opravu a to nejen spotřebitelem, ale snaží se omezit možnosti profesionálů ­(často provádějících opravy lépe a řádově levněji než ti autorizovaní ­- pokud vůbec nějakou autorizovaný servis nabízí a otevřeně nelže zákazníkovi o nemožnosti a­/nebo nevýhodnosti opravy­) vůbec sehnat potřebné součástky a všemožně se snaží výrobcům znemožnit prodej komponent komukoliv jinému než jim a pak to ještě pojistí softwarovou kontrolou, kdy pak koupíte 2 iphony, vyměníte 1 komponentu z jednoho do druhého ­(ty bývají celkem modulární a jednotlivé komponenty jsou jen připojeny k desce tenkým flexi kabelem­) a najednou přestane fungovat plno funkcí telefonu dokud je zase nevyměníte zpět ­( = přístroj je zamčen nejen na komponenty konkrétního výrobce, ale na konkrétní kus­).
Ten dodatek na konci vyznívá, že tohle si redakce možná úplně neuvědomuje.
Odpovědět9  0
Milan Šurkala (4982) | 9.7.202120:12
Doplnil jsem to, ať je více jasné, co vše může být neoficiální oprava. Díky za podnět.
Odpovědět0  0
Zubik1000CZ (323) | 9.7.202119:36
Uživatel by na toto měl mít nárok. Max bych dal u takových výrobků dodatek typu ­"po neodborném zásahu ztráta záruky, že do zařízení nenateče voda­" atd. To, jakým způsobem to dnes funguje je jen business, aby výrobci vydělali ještě víc. A to je špatně. To je to samé jako cílené zpomalení iPhonů, je to způsob, jakým vytahat ze zákazníka víc peněz proti jeho vůli.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4982) | 9.7.202119:57
Co se týče těch iPhonů, tak pokud vím, to se dělo až poté, co došlo k selhání baterky ­(telefon se sám vypnul z důvodu vysokého požadavku na výkon, který baterka nebyla schopna poskytnout ­- třeba Samsung mi toto dělal se starou baterkou běžně­). Zde byl problém také v komunikaci Applu, který toto mohl a měl přetavit ve výhodu a ne naopak. Ono by úplně jinak vyznělo, kdyby to po havárii vyhodilo hlášku s tím, že baterka je slabá a uživatel má možnost ponechat si standardní výkon s tím, že se to může stát zase, nebo omezený režim, který to riziko minimalizuje. To by marketingově působilo úplně jinak, přitom by šlo o totéž. Sice by nahnal zákazníky spíše k výměně baterky a ne nového telefonu, ale je pak paradoxní, že jedna a tatáž firma má tak dlouhodobou podporu v oblasti SW ­(v oblasti dlouhodobé podpory OS na telefonech je Apple nejlepší a to s velkým náskokem­) a naopak to takto pokazila v oblasti HW.
Odpovědět2  0
Anup (23) | 9.7.202120:19
To víte špatně, Iphone měl právě nastavené progresivní zpomalování přístroje v čase nehledě na stav baterie s odůvodněním, že spomalení snižuje spotřebu a kompenzuje přirozené stárnutí baterie pro zachování výdrže. A mám dojem ­(to si nejsem úplně jist­) že k tomu docházelo v závislosti na modelu telefonu, takže by výměna baterie telefon do původního výkonu nevrátila.
Ohledně pokažení HW, v tom jsou taky celkem proslulí že mají extrémě vysokou cenu na poskytnutý výkon a design tak mizerný, že dochází k častým a zbytečným poruchám ­(design hardware, ne ve smyslu vzhled a ergonomika, v tom objektivně vůbec nejsou špatní pokud máte rád jejich sterilní vzhled­). A to jak v telefonech tak noteboocích.
Odpovědět4  3
Bison (879) | 9.7.202119:10
v prípade elektroniky, je podstata v cene opravy, ak je cena opravy vyššia ako zostatková cena toho krámu , potom je toto právo zbytočné, čo v prípade elektroniky je bežné. Druhý problém je nutnosť výrobcu vyrábať komponenty na sklad, kto zaplatí tento sklad hovadín?....zákazník! kto zaplatí nutnosť množstva servisných stredísk? ....zákazník! tak smelo do toho, bojovať za právo na opravu predraženého krámu.
Odpovědět1  12
Akuh (1106) | 9.7.202122:18
No Louis Rossmann, nejhlasitější zástupce ­"právo na opravu­" kterého znám to v jednom videu vysvětloval tak že oni nechtějí aby výrobce vyráběl na sklad a ten si držel, ale aby umožnil těm nezávyslím opravářům to koupit na sklad v době kdy to je aktuální. Teď je situace taková že se snaží to někde sehnat, nebo aspoň něco co je kompatibilní, či kanibalizují jiná zařízení a vyjde je to ještě dráž než když by to mohly koupit přímo od výrobce buď komponenty, nebo celého zařízení s větší jistotou že to bude OK, takže už dnes to platí zákazníci, ale s tímhle by to měli levnější a jistější.
Odpovědět7  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.